Mazda łączy się z Toyotą? Co na to tapicer samochodowy?
Kilka dni temu świat obiegła wiadomość o połączeniu sił dwóch azjatyckich koncernów, Mazdy i Toyoty. Współpraca ta ma polegać na korzystaniu z najlepszych produktów konkurenta w swoich samochodach. W tym artykule chcemy się skupić tylko i wyłącznie na tapicerkach tych dwóch koncernów. Tapicerstwo samochodowe to nie tylko ciężka praca, ale również zbieranie doświadczeń. Chcemy je tutaj przedstawić w formie pytania i odpowiedzi. Zapraszamy do lektury!
Poniżej pytania, które zgromadziliśmy dzięki Waszym mailom w kilku ostatnich dniach.
Pytanie: W skali od 1 do 5, jak oceniacie tapicerki Mazdy i Toyoty?
Każdy tapicer samochodowy potwierdzi, iż są to praktycznie bliźniacze konstrukcje. Jeśli chodzi o pytanie, to odpowiadamy: 5
Pytanie: Jakie elementy tapicerek są podobne?
W przypadku podstawowych wersji samochodów, większość elementów jest podobnych. Systemy montażu części dolnych, podlędźwi są bardzo podobne. Inaczej jest w przypadku bogatszych wersji takich jak Lexus (nadal produkt Toyoty), gdzie różnice są już zauważalne. Mazda generalnie słynie z prostoty, a Toyota w ostatnich latach stara się być bardziej finezyjna.
Pytanie: Mazda czy Toyota? Która firma oferuje w swoich modelach lepszą, droższą skórę?
W przypadku Mazdy mamy do czynienia z mizerią i cięciem kosztów. Tapicerka wykonana jest przeważnie w stosunku 65%-35% (vinyl – skóra). Sama skóra jest dosyć wątpliwej jakości. Choć w miejscach centralnych wygląda to nieco lepiej, to i tak w skali od 1 do 10 możemy przyznać jedynie czwórkę. Toyota w podstawowych modelach w zasadzie nie robi nic lepszego, ale już w bogatszych wersjach (Lexus) możemy liczyć na świetną jakość tapicerki.
Pytanie: Po ilu latach od zakupu samochodu należy się udać do tapicera na „przegląd”?
W zasadzie nie wykonuje się „przeglądów”, bo kierowcy przyjeżdżają do nas dopiero wtedy, gdy tapicerka zaczyna pękać, odkształcać się. Niestety, ale jest to wina stosowania vinylu, który po trzech latach samoistnie zaczyna pękać. Plastik to plastik i nawet najlepszy tapicer samochodowy nie przeskoczy pewnych rzeczy. Naszym zdaniem jest to celowy zabieg firmy, aby po 3 latach od zakupu udać się z powrotem na „odświeżenie” tapicerki co w przeliczeniu na koszta daje nam ponad 2000 złotych wydatku.
Pytanie: Ile lat wytrzymuje skóra po Waszym remoncie (mając na względzie to, iż klient będzie zgodnie z Waszymi zaleceniami pielęgnował tapicerkę)?
Wszystko zależy od jakości skóry. Skóra z wyższej półki spokojnie wytrzyma nawet 20 lat, a „oszukana” do lat pięciu.
Pytanie: Proszę podać kilka podstawowych błędów przez które tapicerka niszczy się praktycznie po kilku latach od zakupu samochodu.
- brak konserwacji odpowiednimi środkami. Chodzi o to aby były to kosmetyki które zawierają antyutleniacze i były w takiej konsystencji aby sie wchłaniany i odżywiały skórę wewnątrz (postać mleczka), a nie aktywne powierzchniowo (woski), które zamykają pory w skórze i nie pozwalają oddychać,
- nie odkurzanie tapicerki skórzane, jeżdżenie z piaskiem na siedzeniu daje podobny efekt co stosowanie papieru ściernego,
- wchodzenie kolanami na fotele sięgając coś np. ze schowka. Naciski kilkudziesięciu kilogramów na centymetr powoduje odkształcanie się skóry. Tworzą się dołki i guzy co osłabia szwy.
Pytanie: Czy Mazda oferuje konkretne tapicerki w swoich samochodach? Czy nie idą na łatwiznę, nie tną kosztów?
Oczywiście, że tną. Mazda sprzedaje modele, gdzie skład tapicerki to 35% skóra, a 65% vinyl.
Pytanie: A Toyota?
Ta sama historia.
Pytanie: Gdybyście byli producentem samochodów marki Mazda/Toyota – co byście zmienili w tapicerkach?
Jakość tkanin w tapicerkach. Kiedyś tkaniny były grube i porządne, a dzisiaj to „pończochy” – splot mają mocny ale przez to, że są cienkie nie maja odporności na plamy. Każda kropla deszczu to potencjalna plama. Takie tapicerki po 3-4 latach wyglądają słabo.
Pytanie: Czy Mazdę oraz Toyotę można porównać do niemieckich samochodów jeśli chodzi o technologię (rodzaj) tapicerek?
Jako tapicer samochodowy mogę napisać tylko jedno: wszyscy jadą na tym samym wózku czyli wyprodukować tanio, a sprzedać drogo.
Pytanie: Czy współpraca tych dwóch koncernów to strzał w dziesiątkę? Jak potencjalnie mogą te firmy zmaksymalizować efekt „wow” w swoich tapicerkach?
Jeśli wzorem tej współpracy mają być modele Lexusa, to przewiduję efekt „wow, a jeśli nie, to widzę to słabo. Tapicerstwo samochodowe tutaj się kłania, dlatego życzyłbym sobie, aby szczególnie Mazda wzięła przykład z Lexusa.
Pytanie: Pod względem trwałości tapicerek – który koncern wybrać?
Lepszym wyborem będzie Toyota, choć tapicerki w Maździe są bardzo podobne.
Jak widać na przykładzie powyższych odpowiedzi, Toyota wypada nieco lepiej od Mazdy. Mamy nadzieję, iż ta współpraca nie będzie się ograniczać jedynie do podzespołów napędowych, a koncerny skupią się też na wnętrzu.