Airbag od A do Z
Bezpieczeństwo w trakcie jazdy samochodem ma ogromne znaczenie, dlatego szukając bezpiecznego auta zazwyczaj ruszamy po coś z „wyższej półki”. Wyższa półka, czyli najlepsze niemieckie marki wykorzystują w swoich systemach zabezpieczeń elementy szwedzkiej firmy AUTOLIV. Co to ma wspólnego z tytułem artykułu? Ma i to wiele, ponieważ dzięki świetnym kadrom pracowniczym firma AUTOLIV posiada w Polsce wiele swoich oddziałów.
Dwie miejscowości, które zna każdy koncern samochodowy.
Oława i Jelcz Laskowice to miejsca, gdzie firma Autoliv posiada swoje siedziby oraz hale produkcyjne. Szwedzki potentat produkuje tam głównie pasy bezpieczeństwa oraz poduszki powietrzne. Wsiadając przykładowo do Mercedesa mogłoby nam się wydawać, że wszystkie elementy zostały wyprodukowane w Niemczech, ale tak nie jest – pasy i poduszki wyprodukowano w Oławie lub Jelczu Laskowice. Niewielu kierowców o tym wie i tutaj zaczynamy się interesować powodem. Dlaczego większość z nas o tym nie wiedziała? Czy Polacy powinni bardziej reklamować swoje umiejętności? Zdecydowanie tak, ale niestety jesteśmy zakompleksionym narodem i choć stawia się nas w czołówce producentów systemów zabezpieczeń, to nie potrafimy tego stosownie wykorzystać.
Które koncerny korzystają z systemów Autoliv?
Aby uświadomić kierowców o znakomitej fachowości polskich inżynierów, warto podać listę koncernów, które montują w swoich samochodach pasy i airbagi firmy Autoliv. Robi to cała światowa czołówka a więc marki: Audi, Seat, Volkswagen, Skoda, BMW, Daimler-Mercedes, Porsche, Mini, Renault, Citroen, Peugeot, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Volvo, Scania, GM, Opel, Ford, Jaguar, Land Rover. Warto dodać, że systemy zabezpieczeń często sprawdza się bezpośrednio w Polsce dzięki tak zwanym „crashtestom”, które polegają na uderzeniu rozpędzonego samochodu w ścianę.Airbag – co warto wiedzieć?
Wielu kierowców nie wie jak działa airbag, ponieważ nigdy nie brali udziału w wypadku. Posiadanie wiedzy z tego zakresu jest jednak potrzebne, ponieważ powinniśmy znać swój samochód jak najlepiej. Poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane przez kierowców pytania, które dotyczą oczywiście airbagów.Jak działa airbag?
Zasada działania airbaga jest prosta. W samochodzie rozmieszczone są czujniki (sensory), które podczas wypadku (np. uderzenie) wysyłają sygnał elektryczny do komputera, a stamtąd błyskawicznie do systemu airbag. Następuje mini eksplozja naboju pirotechnicznego i gaz zaczyna wypełniać poduszkę powietrzną. Cała operacja trwa 20 milisekund (szybciej niż mrugnięcie okiem) i ten ułamek często decyduje o życiu człowieka.
Kupiłem używane auto, skąd mam pewność że airbag jest sprawny?
To pytanie zadaje coraz więcej kierowców i dobrze, bo sprawa ma dwa dna. Z jednej strony komputer informuje nas o stanie poduszki, gdy po uruchomieniu samochodu znika nam kontrolka AirBag – jeśli znika, poduszka jest w dobrym stanie. Z drugiej strony handlarze samochodów często sprzedają powypadkowe pojazdy i aby oszczędzić na ich naprawie nie montują systemu airbag tylko mały opornik, którego zadaniem jest zmylenie komputera. Znanych jest wiele sytuacji, kiedy podczas wypadku poduszka nie wybuchła. W 99% to efekt „oszczędności” handlarzy samochodów. Nasza rada: gdy planujecie zakup używanego samochodu, udajcie się z nim do autoryzowanego serwisu celem pełnego przeglądu poduszek powietrznych. Bezpieczeństwo to priorytet.
Czy na przeglądach sprawdza się airbagi? Czy lepsze auta mają lepsze systemy zabezpieczeń?
Na przeglądach nie sprawdza się airbagów, ale można udać się do autoryzowanego serwisu i tam poprosić o ich zbadanie. Lepsze samochody niekoniecznie mają innowacyjniejsze systemy zabezpieczeń tylko większą ilość sensorów oraz samych poduszek powietrznych. W samochodach typu Audi Q5 Exclusive znajduje się dziesięć poduszek. W starszych modelach Audi, np: A4 B5 znajdziemy tylko dwie.
Wymiana gazu – obowiązek czy zwiększenie bezpieczeństwa?
Ani jedno, ani drugie. Wymiana samego gazu jest niemożliwa. W teorii powinno się wymieniać airbagi co 12 lat, ale koszt takiej operacji jest zbyt wysoki i krótko mówiąc – samochód nie będzie tego wart. Poduszki powietrzne są na tyle dopracowanym produktem, że kierowca nie powinien się martwić ich stanem.
Nowsze modele posiadają poduszki na tylnych siedzeniach, a pasażerowie zazwyczaj nie zapinają tam pasów. Czym to grozi?
W momencie kolizji ciało bezwładnie leci do przodu. Jeśli nie mamy zapiętych pasów i z całym impetem uderzymy ciałem w poduszkę, może to się skończyć trwałym kalectwem lub nawet śmiercią. Pasy stworzone są po to, aby je zapinać.
Czy wybuch poduszki powietrznej może uszkodzić twarz?
Może, ale jeśli mamy zapięte pasy to nie powinno się nic stać. Znane są sytuacje kiedy poduszka uszkodziła komuś twarz i zazwyczaj były to dzieci.
Kobiety w ciąży nie mają obowiązku zapinania pasów. Czy to logiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa?
W trakcie kolizji nawet poduszka powietrzna nie pomoże, gdy pasy nie będą zapięte. Pas można zapiąć w taki sposób, aby nie uszkodzić płodu.
Czy poduszka może samoistnie wybuchnąć?
Bywały takie przypadki, ale jest to ułamek procenta. Prawdopodobieństwo zdarzenia bliskie zeru.
Jak uwolnić się z poduszki powietrznej?
Gdy poduszka wybuchnie, to po kilku sekundach zaczyna uchodzić z niej gaz i staje się jak przebity balon. Proszę nie brać na poważnie scen jak z filmu „Głupi i głupszy”. Takie sytuacje nie mają miejsca w rzeczywistości.
Czy możliwe jest zamontowanie poduszek w modelach, które fabrycznie ich nie posiadają?
Zdecydowanie nie. Każdy samochód posiadający airbagi posiada też specjalny system zabezpieczeń, sensory, nierzadko kamery. W modelach fabtycznie nie posiadających poduszek nie wolno montować airbagów.
Bezpieczeństwo w trakcie jazdy ma ogromne znaczenie. Tak naprawdę dzięki naszym inżynierom najlepsze marki samochodów mogą się szczycić doskonałym bezpieczeństwem, a co lepsze – tylko w ten sposób reklamuje się je w telewizji. Od dzisiaj w trakcie wsiadania do samochodu pamiętajcie, że ochrania Was Polska wiedza i choć produkt jest szwedzki, to swoje przychody zawdzięcza nam, polskim inżynierom.