mercedes w222

Mercedes W222 – najbezpieczniejszy samochód świata

Lotnisko w Hamburgu, 13 maja 2013 rok – to właśnie wtedy firma Mercedes-Benz zaprezentowała swój luksusowy model o nazwie W222 (S-klasa). Samochód jest wyjątkowy pod wieloma względami, ale dzisiaj nie będziemy się skupiać na jego podwoziu, silniku czy wnętrzu (wizualność). Skupimy się na bezpieczeństwie tego modelu, gdyż naszym zdaniem jest to najbezpieczniejszy samochód świata. Zachęcamy do lektury.

System kamer 360

Samochód wyposażony jest w system kamer typu 360 co znacznie ułatwia parkowanie i nie tylko. Kamery śledzą całe otoczenie w promieniu wielu metrów. Są niezbędnym elementem systemu zabezpieczeń i dzięki nim samochód okrzyknięto najlepszym na świecie. Poniżej przykłady sytuacji i opis działania kamer:

Parkowanie:

Dzięki kamerom typu 360 kierowca widzi na panelu swój samochód (kamery są zamontowane w kilku miejscach) i w mgnieniu oka może zaparkować pojazd. W trakcie parkowania system określa odległość od innych obiektów i jeśli zmierzamy do kolizji – natychmiast zatrzymuje pojazd. System monitoruje także odległość od innych samochodów po to, aby nie utrudniać im wyjazdu. Mercedes W222 posiada również asystenta parkowania dzięki któremu nie musimy robić praktycznie nic, a samochód sam zaparkuje w wyznaczonym miejscu.

Utrzymywanie bezpiecznej odległości

W trakcie jazdy często bywa tak, że pojazd przed nami nagle zwalnia lub gwałtowanie hamuje. Mercedes W222 dzięki kamerom oraz sensorom monitoruje odległość od pojazdu przed nami i jeśli zacznie on gwałtownie hamować, my również się zatrzymamy. Wszystko odbywa się przy udziale kamer oraz laserowych radarów (w kilku innych akapitach przeczytacie o nich więcej). Utrzymywanie bezpiecznej odległości tyczy się także zmiany pasa. Samochód monitoruje to, co dzieje się w okół niego i jeśli chcemy zmienić pas przykładowo na lewy, a zbliża się tam samochód, system nie pozwoli nam zmienić pasa, dopóki pojazd z lewej strony nie oddali się do bezpiecznej odległości.

Omówione powyżej sytuacje znajdziecie na tym filmie od 2:10 min

 

Adaptive Brake

System ten nie pozwala samochodowi stoczyć się ze wzniesienia w momencie ruszania. Można to świetnie zobrazować, bazując na swoim własnym doświadczeniu. Stojąc na delikatnym wzniesieniu zazwyczaj trzymamy nogę na hamulcu (choć powinniśmy stać na zaciągniętym ręcznym by po dodaniu gazu ruszyć) i kiedy chcemy ruszyć, auto delikatnie się stacza (maks 75cm). Model W222 dzięki systemom hamowania nie pozwoli dopuści do takiej sytuacji. W momencie puszczania hamulca i przenoszenia stopy na pedał gazu samochód nie cofnie się ani o centymetr.

ESP

System ESP to inaczej „kontrola trakcji”. Na czym polega jego działanie? Podobnie jak w przypadku starszych modeli Mercedesa, ESP nie pozwala samochodowi „ślizgać” się na zakrętach. Gdy system wykryje, iż pojazd ma tendencję do podsterowności, precyzyjnie hamuje kołami, aby nie doszło do kolizji.

Pre-Safe

System ten został ogłoszony najbezpieczniejszym z możliwych. Jego działanie polega na inteligentnym wyczuwaniu potencjalnego zagrożenia na drodze. Aby dokładnie zobrazować jego działanie, podamy przykład potencjalnej sytuacji na drodze.

W trakcie jazdy Mercedesem W222 otoczenie samochodu monitorowane jest poprzez kamery oraz specjalne radary zwane również laserami. Gdy system wykryje potencjalne zagrożenie mogące doprowadzić do kolizji (wykrycie zbliżającego się zwierzęcia prosto na nasz samochód), momentalnie zaczyna przygotowywać pojazd do potencjalnej kolizji. W ciągu ułamku chwili Pre-Safe przygotowuje wszystkich pasażerów napinając im pasy oraz regulację foteli celem otrzymania idealnej sylwetki w trakcie wybuchu poduszek powietrznych. Ponadto system analizuje z której strony nadciąga zagrożenie i ustawia poduszki, zamyka szyby boczne, rozpoczyna hamowanie.

Gdy pojazd nie ma szczęścia i dojdzie do kolizji – skutki będą i tak dużo mniej odczuwalne niż w przypadku samochodów bez systemu Pre-Safe. Jeśli jednak zagrożenie mija, system Pre-Safe przechodzi w stan czuwania luzując pasy i konfigurując pojazd do parametrów początkowych. Warto dodać, że samochód w trakcie kolizji informuje o tym organy bezpieczeństwa, które po chwili pojawiają się na miejscu.

Asystent podmuchów bocznych

Mercedes W222 posiada doskonały system pozwalający na utrzymanie odpowiedniego toru jazdy w trakcie silnych podmuchów wiatru. Poprzez impulsywne hamowanie, pojazd utrzymuje się na odpowiednim torze, a system czuwa do momentu, aż silny wiatr ustanie.

Poduszki typu Thorax oraz dodatki

W samochodzie zainstalowano wiele poduszek powietrznych, w tym również takie, które pozwalają chronić miednicę. Dzięki systemowi wielu poduszek, w momencie kolizji ciało pozostaje w stabilnej pozycji co znacznie zmniejsza skutki wypadku. Na tylnych siedzeniach zastosowano podobne rozwiązanie. Zainstalowano tam poduszki, które wybuchają na wysokości klatki piersiowej oraz od strony szyby bocznej. Dzięki temu również pasażerowie z tyłu w momencie ich wybuchu mają stabilną pozycję.

Warto dodać, że samochodów posiada poduszki na wszystkich szybach bocznych, co niweluje ryzyko uderzenia w nie głową jak również dostanie się jakichkolwiek przedmiotów (np. odłamków) do środka.

System wykrywania znaków drogowych

Nie jest to nowość, lecz bardziej rozbudowana funkcja, niż w przypadku starszych modeli Mercedesa. Asystent rozpoznawania znaków pozwala utrzymać kontrolę nad samochodem, hamując nim gdy wjeżdżamy na teren zabudowany. System rozpoznaje znaki zakazów wyprzedzania i informuje, gdy jedziemy pod prąd. Dzięki asystentowi jazda jest dużo bezpieczniejsza zwłaszcza w terenach, których nie znamy.

System adaptacyjnego hamowania

Często w trakcie jazdy bywa tak, że musimy nagle zatrzymać pojazd niekoniecznie poruszając się z małą prędkością. Mercedes W222 posiada specjalne diody led, które w trakcie gwałtownego hamowania (przykładowo prędkość 70km/h) zaczynają impulsywnie migać (częstotliwość wynosi 5 herców), a gdy pojazd się zatrzyma, automatycznie włączają się światła awaryjne. Wszystko po to, aby inni kierowcy mogli bezpiecznie nas ominąć lub po prostu się zatrzymać.

Aktywna maska silnika

W trakcie czołowego zderzenia z pieszym lub rowerzystą, maska silnika otwiera się aby zminimalizować skutki wypadku. Dzięki temu poszkodowany w kolizji nie ma styczności z podzespołami silnika i ponosi dużo mniejsze obrażenia.

Attention Assist (asystent ostrzegania)

System ten wykrywa zmęczenie kierowcy i informuje go o tym za pomocą świateł oraz dźwięków. Jak to możliwe? W samochodzie zainstalowane są specjalne czujniki oraz kamery. System potrafi rozpoznać zachowanie kierowcy, które po kilku godzinach jazdy może odbiegać od typowego. Asystent impulsywnie ostrzega przed tzw. „sekundowym snem”, a gdy zauważy brak reakcji, rozpoczyna hamowanie aż do pełnego zatrzymania pojazdu. Warto dodać, że w momencie rozpoczęcia hamowania, uruchamiane są systemy utrzymania odpowiedniego toru jazdy.

Podsumowanie:

Mercedes W222 posiada to, czego nie posiada żaden inny model na świecie – gwarancję bezpieczeństwa. Nagromadzenie systemów wykrywania zagrożenia oraz niwelowania skutków wypadków to coś, na czym firmie Mercedes-Benz zależało najbardziej. Konkurencja z pewnością wykorzysta wiele patentów Niemieckiego giganta i dobrze – bezpieczeństwo to absolutna podstawa w trakcie jazdy. Mercedes W222 – absolutny majstersztyk.

Od Maff.pl

Jako jedni z pierwszych w naszym kraju mieliśmy okazję wymienić skórę na fotelach (2 tygodnie po premierze w Polsce). Rzeczywiście jest to najwyższa możliwa półka, gdyż żaden inny model nie posiada aż tylu systemów zabezpieczeń przy samych fotelach. Samochód jest technicznie bardzo skomplikowany, jednak jest to jego zaletą.

Fot: źródło/Wikipedia

O Maff

Sprawdź również

tapicerstwo samochodowe

Tapicerstwo samochodowe a wartość pojazdu

Tapicerka a wartość samochodu W dzisiejszych czasach ceny samochodów drastycznie maleją, ma to związek z ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>